Saturday, December 15, 2007

KHUTBAH JUMAAT 14HB. DISEMBER 2007

DISAMPAIKAN OLEH TUAN HJ. MUBARAK HJ. HARON
PENOLONG IMAM MASJID JAMEK MACHANG BUBOK
KEMATIAN TETAP AKAN DATANG
MUSLIMIN YANG DIRAHMATI ALLAH,

Saya berpesan kepada diri saya dan sidang Jumaat sekelian supaya meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya, sesungguhnya berjayalah orang-orang yang bertakwa dengan mendapat kebahagian di dunia dan akhirat.

HADIRIN SIDANG JUMAAT YANG DIMULIAKAN,

Setiap bernyawa pasti akan mati, begitu jugalah dengan manusia tiada seorang pun boleh lari dari ajalnya yang telah ditetapkan oleh Allah SWT, di mana bila ajal sesaorang itu telah sampai malaikat Izrail tetap akan mencabut nyawanya tidak kira di mana sesaorang itu berada, sebagaimana Firman Allah dalam surah al-Jumu’ah ayat 8 yang bermaksud : “Katakan (wahai Muhammad) sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu, kemudian kamu akan kembali kepada AAlah yang mengetahui segala yang ghaib dan nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)”


Begitulah apabila nyawa sesaorang telah terpisah daripada jasadnya, maka tinggallah apa yang dimilik sama ada ahli keluarga, sauadara mara dan harta benda yang akan diwarisi oleh kaum keluarga. Jasad yang terbujur kaku akan diurus dan dihantar kekubur untuk dikebumikan. Pada saat itu, terpisahlah ia ke alam lain iaitu alam kubur atau alam barzakh sementara menunggu hari pembalasan di akhirat.
MUSLIMIN SIDANG JUMAAT YANG BERBAHAGIA,

Para alim ulama pernah berkata, kehidupan di dunia yang sementara ini, kadang-kadang menjadikan manusia lupa tentang kehidupan di alam akhirat yang kekal abadi. Maka kehidupan di dunia ini dianggap sebagai godaan terbesar yang boleh memesongkan manusia dari mengingati Allah SWT, kecuali bagi orang-orang yang berjaya mengurus kehidupan mereka dengan ketakwaan kepada Allah SWT, yang mana ketakwaan tersebut menjadi jambatan emas menuju ke syurga. Persoalannya, mengamat Islam menyuruh umatnya untuk sentiasa mengingati mati?

KLIK UNTUK TEKS PENUH

No comments:

Post a Comment